"یوفی" سازمانی جهانی است که برای نمایشگاههایی که ادعای بین المللی دارند یک سری استانداردهای کیفی تعریف می نماید برگزارکننده نمایشگاه در صورت رعایت این استانداردها ، می تواند به ارتقای کیفیت نمایشگاه خود امیدوار باشد. از طرفی همزمان با ارتقای کیفیت نمایشگاه، می تواند به رشد و توسعه تجارت جهانی با ارائه طریقها و همچنین روزآمد نمودن استانداردهای سازمان "یوفی" نایل آیند.
کشورهایی که موفق به تولید یک یا چند محصول با کیفیت و دارای استاندارد های جهانی می شوند ، سالها مطالعه کرده و بعد از مرحله سرمایه گذاری های لازم محصولاتی که قابلیت صادرات و عرضه در سطح جهان را دارند ، یکی از بهترین راه های صادرات برگزاری نمایشگاه های تخصصی و ارائه آخرین دستاوردهای کشور مطبوع خویش جهت بازاریابی در این گونه نمایشگاه ها می باشد تا با خریداران فرا مرزی ارتباط برقرار نموده و مشتریان خود را در نمایشگاه یافته و کالای خود را صادر کنند.
با ارتقا و کیفیت می توانیم از این جهانی بودن بدون اینکه اجباری داشته باشیم به درستی درس گرفته و بهره مند شویم.
در حال حاضر برای برگزاری نمایشگاه باید؛ شرایطی را در داخل کشور به نحوی مهیا کنیم که امکان پیاده سازی این استانداردهای بین المللی "یوفی" فراهم شود. یعنی مدیران نمایشگاهها با آموزش علمی تلاش کرده و سازمان و شرکت های نمایشگاهی خود را بر اساس قوانین "سازمان یوفی" آرایش کند. اگر به درستی" یوفی" را بشناسیم و سابقه و پشتوانه بین المللی این سازمان را بررسی و الگو برداری نموده و بومی سازی کنیم؛ و از طرفی متعهد به رعایت مقررات "یوفی" بمانیم رشد نمایشگاهی ما تضمین شده و اثربخش خواهد شد.
عضویت در این سازمان جهانی هزینه دارد اما سبب ساز رشد و پیشرفت کیفی و کمی بعنوان یک ضرورت روشن در نزد برگزارکنندگان آماتور و حرفه ای کشور ما خواهد شد و در چنین وضعیتی شاهد بهبود بیش از پیش نمایشگاههای قابل قبول با استانداردهای جهانی می شویم. امروزه نقش صنعت نمایشگاهی یکی از مهم ترین راه های دیپلماسی تجاری ، صنعتی و فرهنگی با دیگر کشورهای دنیا می باشد ، خصوصاً کشور ما که وابستگی شدیدی به منابع زیرزمینی دارد ، میتواند با برگزاری نمایشگاه های با استاندارد بین المللی نقش موثری در ارتقای کیفیت تجارت بین المللی ، افزایش صادرات غیرنفتی و حضور فعال و گسترده در عرصه مبادلات بازرگانی داشته باشد.
متاسفانه برگزارکنندگان داخلی نمایشگاههای تخصصی ما در بعضی نمایشگاه ها نام " یوفی" به هیچ وجه به گوششان نخورده و کمتر مدیر برگزارکننده نمایشگاهی را می توانید بیابید که تحصیلات آکادمیک نمایشگاهی داشته باشد. به همین جهت با سازمان "یوفی" بیگانه هستند و اگر هم چیزی شنیده باشند به دلیل فقدان تحصیلات اولیه علاقه ای به رعایت این امر مهم در برگزاری نمایشگاه های بین المللی ندارند یا اینکه به دستور سازمان دولتی مسئول نمایشگاه ها مدیرعامل بعضی از این نمایشگاه ها اجباراً در کلاسهای چندساعته "یوفی" شرکت نموده اند که مسلماً نمیتواند خروجی مثبتی داشته باشد.
یک اصل نادیده گرفته شده و غیرحرفه ای نمایشگاه های داخلی ما که معمولاً باز دلیل اصلی آن دور بودن از استانداردهای صنعت نمایشگاهی و آموزشهای "یوفی" میباشد رجیستر نکردن دقیق بازدیدکنندگان که سرمایه واقعی هر نمایشگاهی می باشند و "یوفی" آموزش میدهد که همه ی اطلاعات بازدیدکنندگان در هنگام ثبت نام و خرید بلیط ورودی به نمایشگاه گرفته شود ، تا با رصد افرادی که از نمایشگاه دیدن می کنند با دراختیار داشتن مسئولان برگزارکننده نمایشگاه برای برنامه ریزی بهتر در دوره های بعدی استفاده گردد.
ضمن اینکه با ارائه این آمارها به شرکت ها و غرفه گذاران قدرت انتخاب بیشتری برای حضور یا عدم حضور در دوره های آینده بدهند. هنوز در کشور ما به نمایشگاه به چشم یک منبع درآمد صرف نگاه میشود و صرفاً تفاوت این نگاه از یک واحد صنفی تا یک بنگاه صنعتی بزرگ فاصله دارد.
از دلایل این عدم توجه می توان به بالا بردن هزینه برگزاری نمایشگاه ، توسط مجریان اشاره نمود. از آنجا که قصد و دغدغه ای غیر از ازدیاد سود ندارند ، یعنی ندیدن آموزش کافی مجریان و دست اندرکاران نمایشگاه و عدم آشنائیشان با مقررات "یوفی" از یک سو و از سوی دیگر داشتن هدف فروش بیشتر غرفه با افزایش متراژ ارزی یا ريالی نسبت به سالهای قبل است که چون از این رهگذر سود بیشتری به جیب مبارک سازمان یا شرکت نمایشگاهی میرود از رشد و پیشرفت کاذب داد سخن می رانند.
از دولت محترم تقاضا دارم که نظارت لازم را انجام دهند ، (عرض می کنم فقط نظارت نه دخالت ) با آموزش به همه برگزارکنندگان دارای تحصیلات صنعت نمایشگاهی با رعایت استانداردهای روز جهان را ضروری دانسته و اگر این اتفاق نیفتد قطعاً موجب کاهش حضور غرفه گذار خارجی و افت بیش از پیش کیفیت نمایشگاه ها در کشور می شود ، در نهایت منجر به این اتفاق می گردد که کشورهای معتبر بین المللی در نمایشگاه های ما فقط برای یک نوبت حضور یافته و دیگر برای سال بعد حاضر به حضور نخواهند بود.( مسبوق به سابقه است.) ای کاش به جای اینکه سود نمایشگاه های تخصصی و صنفی که بخشی از درآمد آنان متعلق به تشکل ها بشود و حق الزحمه های بدون زحمت پرداخت شود! ، خرج آموزش دوره ای ( ای ام دی ) برای دست اندرکاران می شد، نه اینکه با پول سود نمایشگاه علاوه بر برداشت ناحق و سفرهای بی دلیل خارجی بدون اینکه اندک تسلطی به زبان بین المللی داشته باشند ، میروند و نیز هیچ دستاورد ، نوآوری و ارتقا دانش صنعت نمایشگاهی برای سازمان یا شرکتهای نمایشگاهی به همراه ندارند ( اگر دارند انتشار دهند). باید پذیرفت مادام که نگاه منفعت طلبانه بدون توجه به منافع ملی در نزد سازمان ها و شرکت های نمایشگاهی خصوصاً زیرمجموعه ها و تشکلها رایج بوده و توسط افراد آموزش ندیده و ناآگاه به صورت سنتی و تکراری برگزار شود ، مطمئن باشید صادرات غیرنفتی دستاورد این گونه نمایشگاه ها نخواهد بود و فقط ماشین آلات و کالاهای خارجی ها ، کشور را مصرف زده تر خواهد ساخت.
غلامرضا شجاع
خرداد 1395