چرا اتحادیه را تشكیل دادیم؟
این اتحادیه با هدف فراهم کردن محیط کسب و کاری موفق برای چاپكاران شكل گرفت تا با ارائه بالاترین كیفیت حمایت و پشتیبانی از آنها رشد و توسعه کسب و کار سالم، پایدار و سود آور را برایشان استمرار ببخشد.
شرایط امروز:
صنعت چاپ یکی از بزرگترین صنایع سازنده این كشور است که استعدادهای آن به خوبی طبقهبندی و مستند نشده است.
سهم بازار و حاشیه سود تحت فشار شدید است: از آنجا كه تقاضا برای چاپ و چاپ بستهبندی بهطور سنتی با تولید ناخالص داخلی در ارتباط است، در حال حاضر علایم امید وارانه ای به چشم نمیخورد.. سهم چاپ از بازار تبلیغات افت تدریجی داشته است. سرمایهگذاری كور و مستمر در عرصه تجهیزات ، افزایش ظرفیت اسمی ولی غیركارامد صنعت چاپ شرایطی را موجب شده که باعث افزایش مزمن چاپخانه های بی كیفیت و كاهش مزمن حاشیه سود این صنعت شده است.
تحولات تکنولوژیک چهره صنعت چاپ را تغییر داده است: در جایگزینی گسترده رسانهها با تکنولوژیهای اینترنت ،خدمات ما به تغییر و بهبود نیاز دارند تا بتوانند بر این چالش به طرز مؤثری غلبه کنند. بروز و ظهور (گردشکارهای دیجیتال) ضرورت سرمایهگذاری سنگین در زمینههای سختافزاری، نرمافزار و مهارتهای مرتبط با تکنولوژیهای اطلاعات را برای ما ضروری كرده است.
سرمایهگذاری برای ارتقای مهارتها مورد نیاز خواهد بود: صنعت چاپ از فقدان سطوح بالای مهارتی در رنج است، نیروی کار موجود پیر است و نرخ ورود کارآموزان جوان به صنعت چندان چشمگیر نیست. درنتیجه کارآیی چاپخانه كاهش یافته.
الگوی آموزش رایج آموزش تمام وقت تجربی است و اغلب توسط نیروهای قدیمی که از دیرباز استخدام شدهاند صورت میگیرد
چاپكاران به آموزشهای مهارتی کیفی و مدیرانشان به برنامههای مرتبط با مدیریت چاپ نیازمندند كه اغلب میسر و فراهم نیست.
شراکت کارفرمایان و کارمندان با دانش فنی برای موفقیت این صنعت دانش محور ضروری است:
براساس تعریف وزارت صنعت، معدن و تجارت از شركتهای كوچك (صنایعی دارای کارکنان كمترا از 50 نفر)، حدود 90 درصد چاپخانهها كه کارمندانشان کمتر از 20 نفر است كارگاه های كوچكند.
دراین میان اغلب چاپخانه های دولتی و تعداد معدودی چاپخانه خصوصی و نیمه خصوصی بزرگ مستثنی نیز وجود دارد.
اغلب چاپخانه های كوچك یك مالك دارند. آمار و اطلاعات مناسبی از وضعیت گذشته و حال آنها وجود نداشته وحسابهای مالی نیز به نحوه صحیحی نگهداری نمیشوند.
عدم استفاده از مدیریت علمی در توسعه کسب و کار و اصرار بر اداره كارگاه بر مبنای تجربیات گذشته و همزمان توسعه بصورت واحدهای خانوادگی و بدور از یک ساختار سازمانی موجب گردیده است تا ساماندهی و مهندسی آنان با مشکلات زیادی روبرو گردد. اغلب كارمندان مشاركتی دراخذ تصمیم ها نداشته و با توجه به تعریف سنتی شیوه پرداخت كه اغلب برپایه حداقل دستمزد و ساعت كار مازاد است خود را چندان در نتیجه كار شریك نمی بینند
ضرورت محافظت از محیطزیست روندهای كاری را تغییر میدهد
مقررات مربوط به محیطزیست و بهویژه مربوط به ضایعات بستهبندی و آلآیندههای هوا به سرعت رو به افزایش است. ازدیگر سو مشتریان هم بهصورتهای داوطلبانه و یا شبه داوطلبانه درصدد کاهش ضایعات صنعتی خود هستند.
عدم قطعیت در حوزه اقتصاد ادامه خواهد داشت.
گرچه توافقات سیاسی احتمالی پیشرو یک نشانه امیدبخش برای بهبود اقتصادی است اما از دیگرسو، احتمال كاهش كند نرخ تورم به همراه مالیاتهای بالاتر میتواند مانعی برای سود آوری معقول برای چاپ باشد.
تصویر و ترسیم آینده صنعت چاپ کماکان برای چاپکاران مشکلساز است.
آنها که از بیرون از عرصه صنعت چاپ به این موضوع نگاه میکنند، صنعت چاپ را آلوده به سیاهی مرکب و غیرمهیج میبینند و این تصویری جذاب برای فارغالتحصیلان، سرمایهگذاران و تامین كنندگان مالی مانند بانكها مشتریان و حتی متولیان دولتی و حكومتی نیست. باید توجه رسانهها و تصمیم گیران را به این صنعت مبتنی بر فناوری جلب کرد.
ما به همه بخشهای اقتصاد مشتمل بر نهادهای عمومی، خدمات مالی، ناشران، موزعان و تولید كنندگان سرویس میدهیم و مشتریان ما طیف بزرگی از نهادهای بزرگ و کوچک تجاری و خدماتی در بخش دولتی و خصوصی اند.
چاپ، بستهبندی، رسانه، گرافیک، صنایع مواد اولیه مانند كاغذ، فیلم و رزین و مواد شمیایی بخشی از این صنعت سازنده را شكل میدهند هرچند آن را باور نداشته باشیم.
مهندسی آینده:
طراحی یك برنامه كلان استتراتژیك براساس اهداف زیر ضرورت آینده این صنعت است:
- افزایش سودآوری
- افزایش توان تولید و بهره وری درچاپخانه ها
- افزایش نیروهای ماهر برای صنعت چاپ
- افزایش ارزش افزوده در چاپ برای مشتریان با ترویج تكنولوژی های چاپ بسته بندی
- گسترش و نهادینهسازی فرهنگ شراکت در محل کار
- تأثیرگذاری بر متولیان و تصمیمسازان کلیدی دیگر در جهت اقدامات بهتر برای صنعت چاپ
- افزایش اقدامات ایمنی، بهداشت و زیستمحیطی.
تغییر ساختار براساس برنامه ای راهبردی و آینده نگر:
• اتحادیه چاپخانه داران براساس الویتهای گذشته و شیوه مدیریت سنتی شكل گرفته است و تغییر اعضای هیات مدیره به تنهایی كاركردهای فرسوده و پوسیده آن را بهبود نمیبخشد.
• عضویت در این اتحادیه برمبنای مالكیت یك واحد چاپی در محدوده تهران بزرگ است كه خود دو چالش درآینده نزدیك پیش رو خواهد داشت
• اول بحران تضاد بین مالكیت و مدیریت علمی، همان اصلی كه تمامی چاپخانه های كوچك را درزمینه مدیریت دچارچالش كرده است
•دوم اینكه طی سالهای آینده براساس گسترش و اجرای قوانین جاری برصنایع آلآینده و الزامات زیست محیطی و البته ضرورت های اقتصادی بخش عمده ای از چاپخانه ها از محدوده تهران بزرگ خارج خواهند شد.
درنتیجه این اتحادیه درساختار، نحوه عضو گیری و مشاركت اعضا و ساختار اجرایی نیازمند تغییرات اساسی است.
ضروری است این اتحادیه با تغییر رویه عضو گیری به اتحادیه فراصنعت چاپ تغییر ساختار داده و حد قل دو سازمان اجرایی با ماموریت های مستقل به شرح زیر به زیر مجموعه های آن اضافه گردد.
سازمان تحقیق توسعه و نوآوری چاپ، گرافیك و بسته بندی كه متولی توسعه كاربردی و بهروری صنعت چاپ خواهد بود
سازمان آموزش علمی مهارتی صنعت چاپ، گرافیك و بسته بندی كه متولی آموزشهای هدفمند درخدمت صنعت چاپ خواهد بود
اتحادیه گسترش و نهادینهسازی و جذب مشاركت اعضا برای این تغییرات را به عهده خواهد داشت و تأثیرگذاری بر متولیان و تصمیمسازان کلیدی را در جهت اقدامات بهتر برای صنعت چاپ رهبری خواهد كرد.
ساختار سازمان تحقیق و توسعه ازتركیب متخصاصان صنف و صنعت چاپ ، خریداران اصلی محصولات چاپ و متخصصان سایر حوضه های صنعت و مدیریت تشكیل خواهد شد تا برای ارایه پاسخ های كاربردی به نیاز های این صنعت درزمینه توسعه و سرمایه گذاری فعالیت كنند.
سازمان آموزش با همكاری متخصصان و نخبگان صنعت چاپ و گرافیك و بسته بندی، كارشناسان سایر صنایع مورد نیاز، حوزه های مدیریت ، موسسات و سازندگان ماشین آلات و مواد اولیه و دانشگاه ها اقدام به طراحی و اجرای بسته های آموزش كاربردی استاندارد برای ارتقاع دانش و مهارت فعالان این حوضه كسب و كار درراستای تحقق برنامه های استراتژیك آن خواهد نمود.
مهندسی آینده:
انتخاب پیشرو انتخاب افراد نیست، فرار از گذشته نیست، انتخاب چگونگی ساختن آینده است. آینده بهتر را مهندسی كنید.
كاندیدای هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران تهران
مصطفی تینای طهرانی
منبع : آژانس خبری چاپ و بسته بندی
روابط عمومی شرکت تعاونی لیتوگرافان